
zaterdag, december 04, 2004
Nieuwe foto's mishandeling Iraakse gevangenen
Het Amerikaanse leger is opnieuw in opspraak gekomen door foto's van mishandeling van Iraakse gevangenen, die zijn opgedoken op het internet. Een van de foto's is afgelopen week gepubliceerd door het Egyptische dagblad Al-Ahram.
Op de foto's zijn manschappen te zien van de SEAL, de elite-eenheid van de Amerikaanse marine, die op gemaskerde en geboeide gevangenen zitten; andere foto's tonen bebloede gevangenen, van wie er één een geweer tegen zijn hoofd heeft.
De foto's staan op een commerciële internetsite waar bezoekers foto's kunnen uitwisselen. Ze zijn daar op gezet door een vrouw die zegt dat haar man ze na vervulling van zijn militaire dienst in Irak heeft meegenomen. Sommige foto's zijn, blijkens de datumaanduiding, genomen in mei 2003.
Bron: Novum.
Op de foto's zijn manschappen te zien van de SEAL, de elite-eenheid van de Amerikaanse marine, die op gemaskerde en geboeide gevangenen zitten; andere foto's tonen bebloede gevangenen, van wie er één een geweer tegen zijn hoofd heeft.
De foto's staan op een commerciële internetsite waar bezoekers foto's kunnen uitwisselen. Ze zijn daar op gezet door een vrouw die zegt dat haar man ze na vervulling van zijn militaire dienst in Irak heeft meegenomen. Sommige foto's zijn, blijkens de datumaanduiding, genomen in mei 2003.
Bron: Novum.
Paparazzi
Love it or loathe it, the cult of celebrity is everywhere and nothing captures the zeitgeist more than a well-angled paparazzi shot.
Australian Darryn Lyons is a regular on the London party scene, and the face behind one of the world’s largest paparazzi agencies, Big Pictures. With offices in London and Sydney, it’s a lucrative business for Darryn, and his empire is going from strength to strength. In short, the A-list world is his playground.
Paparazzi covers everything from glamorous red carpet events to crafty photographers sneaking around private filmsets. They loiter for hours outside celebrity homes, and they stop at nothing in their quest for an 'exclusive'.
This series explores our fascination with famous faces and takes a look at the issues surrounding privacy and the market for paparazzi shots. It's entertaining and engaging stuff, providing an insight into life on both sides of the lens.
Viewers will get to know the individual photographers, and featured celebs include David and Victoria Beckham, Madonna, Rachel Stevens and Geri Halliwell. But it's not all about the stars, as the series turns the lens onto Darryn at home in Australia and doing a photo-shoot on his luxury yacht in Cannes.
Shot in the UK, Barbados, Australia, St Tropez, Monaco and Cannes, Paparazzi turns the cameras on the pack, and reveals some surprising angles!
Vanaf 5 januari 2005 op BBC One, en later volgend jaar wellicht op een Nederlandse zender.
Australian Darryn Lyons is a regular on the London party scene, and the face behind one of the world’s largest paparazzi agencies, Big Pictures. With offices in London and Sydney, it’s a lucrative business for Darryn, and his empire is going from strength to strength. In short, the A-list world is his playground.
Paparazzi covers everything from glamorous red carpet events to crafty photographers sneaking around private filmsets. They loiter for hours outside celebrity homes, and they stop at nothing in their quest for an 'exclusive'.
This series explores our fascination with famous faces and takes a look at the issues surrounding privacy and the market for paparazzi shots. It's entertaining and engaging stuff, providing an insight into life on both sides of the lens.
Viewers will get to know the individual photographers, and featured celebs include David and Victoria Beckham, Madonna, Rachel Stevens and Geri Halliwell. But it's not all about the stars, as the series turns the lens onto Darryn at home in Australia and doing a photo-shoot on his luxury yacht in Cannes.
Shot in the UK, Barbados, Australia, St Tropez, Monaco and Cannes, Paparazzi turns the cameras on the pack, and reveals some surprising angles!
Vanaf 5 januari 2005 op BBC One, en later volgend jaar wellicht op een Nederlandse zender.
Rineke Dijkstra op tv
Zaterdagavond zendt ARTE in de serie Contacts een dubbele aflevering uit die geheel gewijd is aan Rineke Dijkstra:
Née en 1959, à Sittard, aux Pays-Bas. A ses débuts, elle travaille comme photographe indépendante pour des magazines de presse, réalisant des portraits d’artistes, d’écrivains, d’hommes d’affaires. Un jour, en période estivale, une commande la mène sur une plage de la mer du Nord, en Hollande. Elle y effectue la première image fondatrice d’une série de portraits d’adolescents qui la conduira par la suite sur des plages de Pologne, d’Ukraine, des Etats-Unis et d’Afrique. Une série qui va littéralement transcender le genre du portrait dont la pratique est pourtant courante et constante depuis l’avènement de la photographie.
Ses modalités opératoires sont dès lors parfaitement au point : une prise de vue frontale, un sujet le plus souvent cadré en pieds, un décor minimaliste, à peine suggéré, une mise à profit de la lumière ambiante complétée par un recours au flash, une prise de vue sur négatif couleur faite au moyen d’une chambre photographique, enfin l’adoption systématique d’un principe de pose où le regard du sujet se confronte toujours à l’objectif du photographe.
Par la suite, Rineke Dijkstra développe d’autres séries sur des sujets qui prolongent ses précédents travaux et qui semblent se répondre : collégiens dans les milieux de l’Angleterre traditionnelle, mères venant d’accoucher, toreros à peine sortis de leurs corridas, soldats – légionnaires français ou jeunes appelés en Israël.
Elle se met également à la vidéo et réalise des installations qui reprennent les principes de ses prises de vues photographiques.
Rineke Dijkstra a ainsi donné naissance à une esthétique photographique particulière où la rigueur du point de vue et la maîtrise technique concourent à une seule exigence : atteindre et restituer la grâce du sujet photographié. C’est d’ailleurs tout le mystère de cette artiste : elle fait des portraits, comme d’innombrables photographes n’ont jamais cessé d’en faire , elle maîtrise les procédes techniques qui sont ceux d’une multitude de professionnels de l’image, pourtant une force indicible propulse son regard plus loin. Dans cette part d’étrangeté dont Baudelaire disait qu’elle est inséparable de la beauté, un espace indéfini où flotte la mise à nu de l’essentiel : la fragilité de la présence humaine…
ARTE, 20.15-20.45
Née en 1959, à Sittard, aux Pays-Bas. A ses débuts, elle travaille comme photographe indépendante pour des magazines de presse, réalisant des portraits d’artistes, d’écrivains, d’hommes d’affaires. Un jour, en période estivale, une commande la mène sur une plage de la mer du Nord, en Hollande. Elle y effectue la première image fondatrice d’une série de portraits d’adolescents qui la conduira par la suite sur des plages de Pologne, d’Ukraine, des Etats-Unis et d’Afrique. Une série qui va littéralement transcender le genre du portrait dont la pratique est pourtant courante et constante depuis l’avènement de la photographie.
Ses modalités opératoires sont dès lors parfaitement au point : une prise de vue frontale, un sujet le plus souvent cadré en pieds, un décor minimaliste, à peine suggéré, une mise à profit de la lumière ambiante complétée par un recours au flash, une prise de vue sur négatif couleur faite au moyen d’une chambre photographique, enfin l’adoption systématique d’un principe de pose où le regard du sujet se confronte toujours à l’objectif du photographe.
Par la suite, Rineke Dijkstra développe d’autres séries sur des sujets qui prolongent ses précédents travaux et qui semblent se répondre : collégiens dans les milieux de l’Angleterre traditionnelle, mères venant d’accoucher, toreros à peine sortis de leurs corridas, soldats – légionnaires français ou jeunes appelés en Israël.
Elle se met également à la vidéo et réalise des installations qui reprennent les principes de ses prises de vues photographiques.
Rineke Dijkstra a ainsi donné naissance à une esthétique photographique particulière où la rigueur du point de vue et la maîtrise technique concourent à une seule exigence : atteindre et restituer la grâce du sujet photographié. C’est d’ailleurs tout le mystère de cette artiste : elle fait des portraits, comme d’innombrables photographes n’ont jamais cessé d’en faire , elle maîtrise les procédes techniques qui sont ceux d’une multitude de professionnels de l’image, pourtant une force indicible propulse son regard plus loin. Dans cette part d’étrangeté dont Baudelaire disait qu’elle est inséparable de la beauté, un espace indéfini où flotte la mise à nu de l’essentiel : la fragilité de la présence humaine…
ARTE, 20.15-20.45
Update
Bericht van maandag, september 27, 2004
Istanbul is een verslaving die ik niemand toewens. Wat zou ik graag een paar maanden hier zitten om een leuke actuele inside Istanbul story te schrijven. Ik weet nog wel een fotograaf die het goed op de plaat kan leggen ook…
Ebru Umar
Zo gezegd, zo gedaan.
Istanbul is een verslaving die ik niemand toewens. Wat zou ik graag een paar maanden hier zitten om een leuke actuele inside Istanbul story te schrijven. Ik weet nog wel een fotograaf die het goed op de plaat kan leggen ook…
Ebru Umar
Zo gezegd, zo gedaan.
vrijdag, december 03, 2004
Bezielde foto's van anonieme fotografen
Vandaag in het CULTUREEL SUPPLEMENT van NRC Handelsblad:
In het fotoboek 'anonymous' zijn foto's van onbekenden verzameld: dierenfoto's, erotische foto's, foto's van kinderen. Foto's met een intrigerend geheim.
In het fotoboek 'anonymous' zijn foto's van onbekenden verzameld: dierenfoto's, erotische foto's, foto's van kinderen. Foto's met een intrigerend geheim.
Nederlandse winnares Elite Model Look
De 15-jarige Sofie Oosterwaal uit Harderwijk is donderdag in Shanghai tot winnares uitgeroepen van de internationale Elite Model Look. Dit maakte een woordvoerder van Elite in Nederland vrijdag bekend.
De wedstrijd is een gerenommeerde zoektocht van het modellenbureau naar nieuw talent. Vier meisjes vertegenwoordigden Nederland in Shanghai. Aan de finale deden in totaal tachtig meisjes uit vijftig verschillende landen mee. Drie Nederlandse deelneemsters eindigden bij de laatste twintig, Annemijn Boon miste net het podium met een vierde plaats.
De wedstrijd is een gerenommeerde zoektocht van het modellenbureau naar nieuw talent. Vier meisjes vertegenwoordigden Nederland in Shanghai. Aan de finale deden in totaal tachtig meisjes uit vijftig verschillende landen mee. Drie Nederlandse deelneemsters eindigden bij de laatste twintig, Annemijn Boon miste net het podium met een vierde plaats.
donderdag, december 02, 2004
Zelfs bij een beschaafde sport als hockey moeten sportfotografen al gaan oppassen:
De fotograaf die vond dat we moesten lachen, wilde ik het liefst op zijn bek slaan.
Hockeyster Janneke Schopman over de verloren Olympische finale in augustus.
Maar ze deed het niet. Zoveel zelfbeheersing kom je niet overal tegen.
De fotograaf die vond dat we moesten lachen, wilde ik het liefst op zijn bek slaan.
Hockeyster Janneke Schopman over de verloren Olympische finale in augustus.
Maar ze deed het niet. Zoveel zelfbeheersing kom je niet overal tegen.
Wereldbeeld in het Algemeen Dagblad.
Vele duizenden foto's worden er wekelijks gemaakt door persfotografen en slechts een klein deel wordt geplaatst in de krant. Daarom startte het Algemeen Dagblad een half jaar geleden met de rubriek Wereldbeeld. In deze rubriek maakt het AD wekelijks een selectie van actuele foto's die de voorafgaande week de krant niet haalden, maar zeker het bekijken waard zijn.
Met dank aan Roos Tesselaar.
Met dank aan Roos Tesselaar.
Als grootste eer: het RTL weer
De Twentsche Courant Tubantia is op bezoek geweest bij bouwvakker-weerfotograaf Jan Besselink, die wolkenluchten als absolute passie beleeft. Op de steiger of in zijn vrije tijd, telkens legt hij het hoofd in de nek om opvallende wolkenformaties te spotten. De grootste voldoening haalt hij 's avonds om tien voor acht: wanneer zijn foto's als achtergrond bij het RTL weerbericht in beeld komen. Voor een relatie heeft hij geen tijd omdat hij liever door een oktoberstorm fietst, en ook met vakantie gaat hij nooit.
Lees verder in De Twentsche Courant Tubantia.
(Steeds naar de hemel kijken als je over een steiger loopt, het lijkt me levensgevaarlijk.)
Lees verder in De Twentsche Courant Tubantia.
(Steeds naar de hemel kijken als je over een steiger loopt, het lijkt me levensgevaarlijk.)
Boekrecensies ook op Photography Weblog
Time Warners boekendivisie stuurt sinds kort ook gratis recensie-exemplaren naar bepaalde webloggers. Kelly Leonard van de marketingafdeling: "Een positieve recensie of melding in een weblog met een goede reputatie kan net zo goed reclame zijn als in traditionele media." Zij kijkt naar de schrijfkwaliteit van de weblog en de hoeveelheid links erheen: "Webloggers schrijven voor zichzelf en hun lezers en zijn oprechter". (Villamedia)
Photography Weblog staat ook open voor boekrecensies. Dus: wie in de komende tijd een fotoboek uitbrengt (of dat de afgelopen tijd heeft gedaan) is welkom om een recensie-exemplaar te sturen aan de redactie. Dan verschijnt binnen afzienbare tijd een uitgebreide bespreking op deze site, die veel koopgrage lezers telt. (Neem voor een postadres even contact op via het gastenboek.)
Photography Weblog staat ook open voor boekrecensies. Dus: wie in de komende tijd een fotoboek uitbrengt (of dat de afgelopen tijd heeft gedaan) is welkom om een recensie-exemplaar te sturen aan de redactie. Dan verschijnt binnen afzienbare tijd een uitgebreide bespreking op deze site, die veel koopgrage lezers telt. (Neem voor een postadres even contact op via het gastenboek.)
Tabloidformaat ten koste van fotografen
Een van de grootste Zweedse kranten, Dagens Nyheter, is op tabloid overgegaan en wil om die reden zijn freelance fotografen 20% minder gaan betalen. De European Federation of Journalists steunt de Zweedse journalistenvereniging en de Zweedse schrijversvereniging in hun protest: "De fotografen doen hetzelfde werk, dit is volkomen onacceptabel".
Bron: EJC via Villamedia.
Bron: EJC via Villamedia.
woensdag, december 01, 2004
New York one step closer to banning photography in subways
Despite opposition from Mayor Michael Bloomberg, commuters, transit advocates and civil libertarians, the Metropolitan Transportation Authority said Tuesday it is one step closer to banning photography in the subway system.
The ban would apply to still photography, filming, and videotaping in the subways. Violators would face fines of $25.
"We thought that the MTA had actually ditched the idea of a blanket ban, and was looking to a more appropriately tailored restriction on photography," said Donna Lieberman of the New York Civil Liberties Union.
It turns out she was wrong. Last week, New York City Transit quietly published the proposed rule change in the New York State Register. It called for a total ban on photography and videotaping. Only media and those with written authorization would be exempt.
According to the notice, "It was felt that a less restrictive approach would not yield the necessary security enhancements."
MTA officials say the ban is intended to deter terrorists from conducting surveillance inside the mass transit system. But critics, like the New York Civil Liberties Union, say the ban is unenforceable given the proliferation of cell phone cameras. And they call it an affront to public freedom more suited to a totalitarian state.
"How is a ban on photography in the subways gonna make us any safer? Maybe this is about revenue," said Lieberman "It's certainly gonna jack up the fines that the city collects."
Bron: NY1.com.
Bekijk ook het nieuwsitem op NY1 News.
The ban would apply to still photography, filming, and videotaping in the subways. Violators would face fines of $25.
"We thought that the MTA had actually ditched the idea of a blanket ban, and was looking to a more appropriately tailored restriction on photography," said Donna Lieberman of the New York Civil Liberties Union.
It turns out she was wrong. Last week, New York City Transit quietly published the proposed rule change in the New York State Register. It called for a total ban on photography and videotaping. Only media and those with written authorization would be exempt.
According to the notice, "It was felt that a less restrictive approach would not yield the necessary security enhancements."
MTA officials say the ban is intended to deter terrorists from conducting surveillance inside the mass transit system. But critics, like the New York Civil Liberties Union, say the ban is unenforceable given the proliferation of cell phone cameras. And they call it an affront to public freedom more suited to a totalitarian state.
"How is a ban on photography in the subways gonna make us any safer? Maybe this is about revenue," said Lieberman "It's certainly gonna jack up the fines that the city collects."
Bron: NY1.com.
Bekijk ook het nieuwsitem op NY1 News.
Andere landen tonen wel foto's van verdachten
In de landen om ons heen worden veel vaker naam en beeltenis van verdachten gepubliceerd, zowel door de media als door de overheid.
Met het publiceren van foto's is de Belgische pers minder terughoudend dan de Nederlandse. Alleen als de verdachte er uitdrukkelijk om vraagt, maken kranten hem of haar onherkenbaar. De verdachte moet zich dan beroepen of het portretrecht en het recht op privacy. In de praktijk gebeurt dat zelden.
In Spanje komt de verdachte áltijd met gezicht én volledige naam in de publiciteit. Balkjes over de ogen of digitaal vervormde foto's worden in Spanje slechts toegepast om de identiteit van minderjarigen en agenten te beschermen. Dus komt het regelmatig voor dat op een krantenfoto de arrestant volledig herkenbaar is en de agenten die hem begeleiden juist niet.
In Frankrijk staan vaak foto's van verdachten in de kranten. Dat is in Frankrijk geen punt van discussie.
De Britse politie geeft zelden foto's vrij van verdachten. Soms kan de politie ook foto's publiceren om het publiek te waarschuwen. De tabloidkranten weten bij belangrijke moordzaken meestal wel een foto van de verdachte te bemachtigen.
Duitse media beelden verdachten geregeld herkenbaar af. Vooral de boulevardpers is daarin weinig terughoudend. Een belangrijke rol is weggelegd voor de advocaat van de verdachte. Eist die dat zijn cliënt in de bladen een balkje krijgt, dan gebeurt dat vrijwel altijd alsnog.
Bron: Algemeen Dagblad.
Met het publiceren van foto's is de Belgische pers minder terughoudend dan de Nederlandse. Alleen als de verdachte er uitdrukkelijk om vraagt, maken kranten hem of haar onherkenbaar. De verdachte moet zich dan beroepen of het portretrecht en het recht op privacy. In de praktijk gebeurt dat zelden.
In Spanje komt de verdachte áltijd met gezicht én volledige naam in de publiciteit. Balkjes over de ogen of digitaal vervormde foto's worden in Spanje slechts toegepast om de identiteit van minderjarigen en agenten te beschermen. Dus komt het regelmatig voor dat op een krantenfoto de arrestant volledig herkenbaar is en de agenten die hem begeleiden juist niet.
In Frankrijk staan vaak foto's van verdachten in de kranten. Dat is in Frankrijk geen punt van discussie.
De Britse politie geeft zelden foto's vrij van verdachten. Soms kan de politie ook foto's publiceren om het publiek te waarschuwen. De tabloidkranten weten bij belangrijke moordzaken meestal wel een foto van de verdachte te bemachtigen.
Duitse media beelden verdachten geregeld herkenbaar af. Vooral de boulevardpers is daarin weinig terughoudend. Een belangrijke rol is weggelegd voor de advocaat van de verdachte. Eist die dat zijn cliënt in de bladen een balkje krijgt, dan gebeurt dat vrijwel altijd alsnog.
Bron: Algemeen Dagblad.
dinsdag, november 30, 2004
Meer foto's in de Washington Post
In an effort to win new readers, Washington Post reporters will soon be required to write shorter stories. The paper's design and copy editors will be given more authority to make room for more photographs and graphics, and the paper will undergo a redesign to make it easier for readers to find stories.
Weer twee fotojournalisten vermoord
Gunmen killed a newspaper photographer as he and his family ate in a restaurant in the northwestern state of Sinaloa, the home turf of nearly all of Mexico's top drug bosses, authorities said Monday.
Gregorio Rodriguez, who worked at El Debate, a newspaper with editions in the Sinaloa capital of Culiacan as well as the Pacific Coast resort city of Mazatlan, was killed Sunday night in the community of Escuinapa, when several armed men approached a table where he sat with his wife and sons, ages 3 and 6, and opened fire.
A gunman has shot dead a newspaper photojournalist in the central Philippine city of Cebu, in the 12th killing of a journalist in the Philippines this year.
Alan Dizon, 30, worked for the Freeman Cebu newspaper. Police say that he has been shot near a shopping mall in Cebu. Mr Dizon had been waiting on the sidewalk for almost two hours for a still unknown reason when two men on a motorcycle pulled up. Police say one of the men then shot Mr Dizon with a pistol.
Bronnen: AP, AFP.
Gregorio Rodriguez, who worked at El Debate, a newspaper with editions in the Sinaloa capital of Culiacan as well as the Pacific Coast resort city of Mazatlan, was killed Sunday night in the community of Escuinapa, when several armed men approached a table where he sat with his wife and sons, ages 3 and 6, and opened fire.
A gunman has shot dead a newspaper photojournalist in the central Philippine city of Cebu, in the 12th killing of a journalist in the Philippines this year.
Alan Dizon, 30, worked for the Freeman Cebu newspaper. Police say that he has been shot near a shopping mall in Cebu. Mr Dizon had been waiting on the sidewalk for almost two hours for a still unknown reason when two men on a motorcycle pulled up. Police say one of the men then shot Mr Dizon with a pistol.
Bronnen: AP, AFP.
Vlaamse persfotografen in opstand
Freelance fotografen van de Vlaamse kranten-uitgever VUM (o.m. De Standaard) hebben enkele uren gestaakt en weigeren een slechter contract te tekenen. Ze zouden dan 30 euro krijgen voor een foto in een kranten of website, 15 euro voor een volgende foto en 10 voor een derde. Maar juist die vervolgfoto's zijn de enige manier om winst te kunnen maken, stellen de fotografen, die zich onder druk gezet voelen doordat de kranten nu "opvallend minder foto's per pagina" publiceren. Pol Deltour van de Vlaamse journalistenvereniging VVJ spreekt van de "zoveelste aanslag op de werkvoorwaarden en de bestaanszekerheid van zelfstandige journalisten." De Vlaamse werkgevers weigeren er met de VVJ over te praten.
Bron: Belga via Villamedia.
Bron: Belga via Villamedia.
Note that on all Canon DSLR's, in AI servo the first frame in a burst is shutter-priority, i.e., the shutter will fire even if focus is not acquired. Subsequent frames in the burst are focus-priority. The result is you will frequently find that the first frame in a sequence is out of focus.
En wat heb je nou aan 5 of 8 opnamen per seconde als de eerste opname bijna altijd onscherp is?
En wat heb je nou aan 5 of 8 opnamen per seconde als de eerste opname bijna altijd onscherp is?
maandag, november 29, 2004
Ron Galella op Radio 1
In 1979 verklaarde Andy Warhol een groot bewonderaar te zijn van fotograaf Ron Galella (1931). "My idea of a good picture is one from a famous person doing something unfamous" zei Warhol en dat is precies wat Ron Galella doet. Hij is de bekendste paparazzo van Amerika en deed zo zijn best om de ‘rich and famous’ spontaan voor de lens te krijgen dat Jackie Onassis hem zelfs voor de rechter sleepte. Ondanks de aanvaringen met diverse beroemdheden groeide Galella uiteindelijk uit tot een ‘celebrity who shot celebrities’. In Galerie Wouter van Leeuwen in Amsterdam exposeert de fotograaf deze maand voor het eerst in Nederland.
De tentoonstelling bestaat uit honderd vintage zwart-witfoto’s, door Galella gemaakt in de periode van 1960 tot 1989. Op de bijzondere snapshots staan opgejaagde of juist uiterst ontspannen beroemdheden als Frank Sinatra, Elvis Presley, Elizabeth Taylor, Brigitte Bardot, Marlon Brando en natuurlijk Jackie O. in hun dagelijkse kloffie. De expositie is te zien van 27 november 2004 t/m 8 januari 2005. Galerie Wouter van Leeuwen, Hazenstraat 27, 1016 SM Amsterdam.
Luister van 14.45 tot 15.00 naar Ron Galella en Joop van Tellingen op Radio 1.
Ron Galella verschijnt vanavond ook in RTL Boulevard (RTL 4, 18.30-19.30)
De tentoonstelling bestaat uit honderd vintage zwart-witfoto’s, door Galella gemaakt in de periode van 1960 tot 1989. Op de bijzondere snapshots staan opgejaagde of juist uiterst ontspannen beroemdheden als Frank Sinatra, Elvis Presley, Elizabeth Taylor, Brigitte Bardot, Marlon Brando en natuurlijk Jackie O. in hun dagelijkse kloffie. De expositie is te zien van 27 november 2004 t/m 8 januari 2005. Galerie Wouter van Leeuwen, Hazenstraat 27, 1016 SM Amsterdam.
Luister van 14.45 tot 15.00 naar Ron Galella en Joop van Tellingen op Radio 1.
Ron Galella verschijnt vanavond ook in RTL Boulevard (RTL 4, 18.30-19.30)
De ongewenste foto's van Stefan Zaklin
Once the fighting in Fallujah began, journalist Toby Harnden was keen to prove he would not be a burden to his platoon. Here he reveals his life embedded with the US Army.
The ground rules were simple, said Lieut Nathan Braden, as he read out all 12 pages of them to our group of embedded journalists. We were to bring no drugs, no alcohol and no guns. Especially no drugs, he repeated, his gaze lingering over the longer-haired photographers.
Relations did sour towards the end, when a photograph of a dead soldier - whom I had been speaking to minutes before he was killed - appeared in a German newspaper.
It was a haunting image of the body lying in a dusty kitchen, blood seeping from a bullet wound to the head. For me it summed up much of what had happened in Fallujah and was also a memorial to a brave American who died for his country.
In the pain of the moment, Task Force 2-2 saw it differently.
"Grab your stuff, asshole, and come with me," was how a captain addressed Stefan Zaklin, of the European Picture Agency, when news of the picture reached the unit.
Zaklin was placed under armed guard and told he had violated the rules of propriety. Nothing in the rules had been broken. The soldiers had seen Zaklin snapping away in the kitchen - but it seemed that this was where the military and the media parted company.
Bron: Daily Telegraph.
The ground rules were simple, said Lieut Nathan Braden, as he read out all 12 pages of them to our group of embedded journalists. We were to bring no drugs, no alcohol and no guns. Especially no drugs, he repeated, his gaze lingering over the longer-haired photographers.
Relations did sour towards the end, when a photograph of a dead soldier - whom I had been speaking to minutes before he was killed - appeared in a German newspaper.
It was a haunting image of the body lying in a dusty kitchen, blood seeping from a bullet wound to the head. For me it summed up much of what had happened in Fallujah and was also a memorial to a brave American who died for his country.
In the pain of the moment, Task Force 2-2 saw it differently.
"Grab your stuff, asshole, and come with me," was how a captain addressed Stefan Zaklin, of the European Picture Agency, when news of the picture reached the unit.
Zaklin was placed under armed guard and told he had violated the rules of propriety. Nothing in the rules had been broken. The soldiers had seen Zaklin snapping away in the kitchen - but it seemed that this was where the military and the media parted company.
Bron: Daily Telegraph.